Hvilke META-koder understøtter søgemaskinerne? Hvordan virker de, og hvordan skrives de?
Det er langt fra alle de META-koder, der findes, som de store søgemaskiner understøtter, og nogle er vigtigere end andre. Nedenfor kan du se dem alle, hvordan de skrives og hvordan de virker.
Alle META-koder indsættes i sidens HEADER sektion:
META-descriptions er en kort tekst, der beskriver den enkelte side. Søgemaskinerne, herunder Google, anvender ofte denne beskrivelse i søgeresultaterne. Koden skrives på følgende måde:
META-keywords er en kort liste af din sides vigtigste keywords. P.t. er det kun Yahoo, som anvender META-keywords ud af de store søgemaskiner. Koden skrives på følgende måde:
Da det kun er Yahoo, der for tiden understøtter META-keywords, og effekten her er meget begrænset, har META-keywords samlet set en meget lille betydning for din søgemaskineoptimering.
NOODP er et tag, du kan tilføje dine sider, hvis du ikke ønsker at søgemaskinerne skal bruge beskrivelsen af dit website fra kataloget ODP – Open Directory Project (også kendt som dMOZ).
Koden skrives på følgende måde:
ROBOTS-tag kan du bruge til at udelukke søgemaskinerne fra at crawle eller følge links fra enkelte sider på dit website.
Som du kan se nedenfor, er der to værdier i dette META-tag: NOINDEX og NOFOLLOW.
NOFOLLOW betyder, at søgemaskinerne ikke skal følge links fra siden. Det skal understreges at dette ikke betyder, at de så ikke indekserer de sider, der linkes til, blot at de ikke bør følge links til dem fra denne side.
NOINDEX betyder, at søgemaskinerne ikke skal indeksere siden.
Man kan i princippet også skrive INDEX og FOLLOW, eller en kombination heraf, for at angive det modsatte, altså at links gerne må følges og siden godt må indekseres. Men da det er standarden for en side i alle, så anbefaler jeg, at du i stedet helt dropper dette META-tag, hvis du ønsker dine sider indekseret og kun bruger det, hvis du ønsker at udelukke dem.
CANONICAL-tag kan bruges til at angive, hvis en side er identisk med en anden, og hvilken side det så er. Dette er en metode til at undgå problemer med identisk indhold.
Koden skrives på følgende måde:
Du kan læse mere om CANONICAL-tag her:
https://webmasters.googleblog.com/2009/02/specify-your-canonical.html
NOARCHIVE-tag kan bruges til at angive, at du ikke ønsker, at Google offentligt viser deres cachede version af dine websider.
Koden skrives på følgende måde til Google:
Eller på denne måde til alle søgemaskiner:
Jeg er dog selv meget forsigtig med at bruge dette META-tag, for jeg synes det sender et dårligt signal til søgemaskinerne, og jeg er bange for, at de fortsat holder nøje øje med de websites der bruger dette tag. Jeg bryder mig generelt ikke om at tiltrække mig nogen som helst form for unødig opmærksomhed. Det øger risikoen unødigt.
Microformats og RDF er, som noget forholdsvist nyt, ved at blive kørt ind på bl.a. Google. Meget af det er dog fortsat fokuseret på det Amerikanske marked. Om det vil blive mere udbredt, vil kun tiden vise.
Du kan læse mere om det her:
https://webmasters.googleblog.com/2009/05/introducing-rich-snippets.html
Skriv en kommentar