Hvordan finder jeg de bedste keywords til mit website?
Der findes flere forskellige måder, at finde frem til de bedste keywords. De mest almindelige metoder er:
- Brug din fantasi
Du og dine medarbejdere kan sikkert hurtigt tænke dig til de første 50-100 keywords som din målgruppe sikkert bruger for at finde dig. - Spørg dine kunder
Lyt med når sælgerne snakker med kunderne. Noter dig de udtryk de bruger, for at beskrive det de er interesseret i. Sandsynligvis bruger de samme udtryk, når de søger i søgemaskinerne. - Kig i relevante online debatter, blogs og andre sociale medier
De ord, som dine kunder bruger i online communities, vil i høj grad også være de ord, de bruger, når de søger. Dette inkluderer også de stavefejl og andre underlige variationer de laver. - Kig på konkurrenterne
Se om konkurrenterne bruger nogle andre udtryk for de samme ting, som du tilbyder. - Brug online keyword-databaser
Der findes flere online databaser, som indeholder en masse af de keywords, som folk faktisk har brugt til at søge med. Disse databaser kan du så dykke ned i og finde alle de forskellige varianter, synonymer og stavefejl, som din målgruppe bruger for (måske) at finde lige det du tilbyder.Den mest udbredte keyword-database i Danmark er den som Google gratis stiller til rådighed. Den finder du her:
https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal
Det er ganske let at bruge, så bare kast dig ud i det. Der kan ikke gå noget galt.
Når du har samlet alle de keywords, som du af den ene eller den anden grund, tror din målgruppe bruger til at finde det du nu engang tilbyder, så bør du lave en prioritering af alle disse ord. Du kan sagtens risikere at ende med mange hundrede, tusinder eller endda titusinder indenfor nogle brancher, og det er ikke dem alle, som er lige vigtige for dig at satse på.
Googles keyword tool er et godt sted at starte din test af keyword-listen. Smid alle dine ord ind og se hvor mange gange Google mener, at der søges på dem. Google rapporterer samtidig hvor hård konkurrencen er på de enkelte ord. Du kan som udgangspunkt godt regne med at en hård konkurrence i AdWords også vil betyde, at der er hård konkurrence i de organiske (almindelige) søgeresultater.
Kunsten er så at vælge nogle keywords, som det på den ene side er realistisk for dig at komme til at ranke på (altså ligge på side 1 (top 10)), som samtidig også har nok søgninger til, at det er umagen værd at lave optimeringen.
For at vurdere om det er realistisk at ranke på dine keywords skal du se på de websites der dukker op på side 1 i Google i dag. Kig på alle de faktorer du kender, som har betydning for om et website ranker godt, og se hvor godt de nuværende vindere er optimeret. Hvis du mener, du kan gøre det bedre end dem, så er det bare at klø på.
Der kan være stor forskel på værdien af de enkelte keywords. Er du i tvivl, kan du eventuelt bruge Google AdWords til at teste det, ved at sætte nogle annoncer op på de keywords og så køre en tidsbegrænset test. Det koster naturligvis lidt, men til gengæld kan du så blive lidt mere sikker på, hvilke keywords, det bedst kan betale sig for dig at optimere på efterfølgende.
Skriv en kommentar