Facebook stjæler dit indhold!
Facebook tester for tiden en ny “feature” der i værste fald kan betyde, at du ikke længere vil modtage noget trafik til dit website, når folk linker til dig og deler dit indhold på Facebook.
Kort fortalt går dette nye tiltag ud på, at Facebook vil kopiere de sider der linkes til og hoste det på deres egne servere. Når en bruger så klikker på et link til din side ender de ikke hos dig – men på en kopi af din side hos Facebook.
Og for at gøre det hele værre, er det planen at Facebook på din side – på deres servere, vil vise deres egne annoncer!
Må Facebook gerne stjæle – er det lovligt?
Det første spørgsmål mange sikkert vil stille sig selv er, om Facebooks nye tiltag overhovedet er lovligt. Jeg er ikke jurist, men har dog en del erfaring med netop Ophavsretsloven og Markedsføringsloven og det er min klare opfattelse, at det meget vel kan vise sig at det Facebook gør er ulovligt. Både i Danmark og mange andre lande.
Men hvad så? Kan du slæbe Facebook i retten, vinde en sag og få dem til at stoppe med det her pjat og glemme projektet? Set i lyset af at Facebook tidligere har udtalt – bl.a. overfor de Danske datamyndigheder, at de ikke føler sig forpligtet til at overholde Dansk lovgivning, tror jeg ikke du skal regne med, at de vil respektere en Dansk dom imod dem. Så hvis du vil tage kampen op imod Facebook skal det nok foregår i en Amerikansk retssag, hvilket naturligvis er helt urealistisk for de fleste.
Så endnu engang står vil tilbage – som så ofte før på Nettet, men den sørgelige virkelighed, at det andre gør imod os, kan være ulovligt, men uden en reel mulighed for at gøre så meget juridisk ved det.
Hvordan kan du beskytte dig imod Facebook’s tyveri?
Hvis andre folk stjæler dit indhold og hotlinker til objekter på din side vil du ofte kunne lave et “frame breaking script”, gøre det umuligt at vise dine billeder (ved at tjekke om de bliver indlæst fra din server), eller vise nogle helt andre billeder hvis de ikke gør (har selv implementeret yderst underholdende eksempler på dette).
Problemet er, at det ser ud til at Facebook kopierer det hele og viser det, i en omformateret version, på deres servere – og så dur ingen af ovenstående tekniske universal-løsninger.
Den sidste praktiske nød-løsning, lige nu, er derfor at du linker til din egen side – altså at der på alle dine sider er et link til siden brugerne står på. Om du så vil skrive “Original version af denne side”, eller noget andet er op til dig. Jeg ved ikke endnu hvad der bedst vil virke. Men lige nu, er det næsten det eneste vi kan gøre , bortset fra …
Brok dig på Facebook!
Jeg vil opfordre dig til højlydt at brokke dig over dette tiltag. Del gerne dette indlæg med andre på både Facebook, Google+, Twitter og alle andre steder – eller skriv dine egne protester. Hvis vi er mange nok der råber op, kan det være Facebook kommer på bedre tanker – specielt hvis vi i samlet flot råber så højt, at større medier får øje på problematikken og begynder at dække dette helt igennem urimelige tyveri.
Og så hold øje med hvordan det her udvikler sig. Måske er vi heldige, at Facebook glemmer dette dumme ide igen. Måske ikke.
Philip Andersen skriver
En anden mulighed er at blokere for adgangen til Facebook for din side. De sender headers med i deres forspørgsler, der gør at du kan behandle deres requests anderledes, og derved f.eks. blokere for at Facebook opsnapper dit indhold.
En lille ting man kunne gøre var at sende et billede tilbage hvor der står “Facebook is stealing our content, please go to {url} to see the requested page”.
Lars Skjoldby skriver
Undskyld mig, men det lyder helt hen i vejret. Ophavsret gælder jo også i andre lande en Danmark.
Har du en kilde til ovenstående “rygter”?
Kenneth Mørk skriver
Syntes at Facebook helt tydelig viser at de netop er total ligeglade med lovgivningerne i de enkelte lande.
Bare se den måde de total ignorerer den Danske Markedsføringslov.
Man føler sig godt nok en smule taget ved næsen, når man holder sig til lovgivningen og betaler for boostede annoncer og andet, mens der absolut ikke er nogen form for konsekvenser for sider der dagligt bryder markedsføringsloven og også Facebooks egne nedfældede regler.
Så hvorfor skulle Facebook overholde ophavsretsloven?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, det lyder bestemt helt hen I vejret, men er desværre ikke bare løse rygter. Hvis det var tilfældet havde jeg naturligvis skrevet det.
Både journalister fra New York Times og andre Amerikanere jeg kender har direkte snakket med Facebook om disse overvejelser. FB har såvidt jeg ved ikke selv meldt noget officielt ud endnu men har været i dialog med nogle medier.
En enkelt, tidlig, omtale kan du se her: http://www.nytimes.com/2014/10/27/business/media/facebook-offers-life-raft-but-publishers-are-wary.html?_r=2
Lars Skoldby skriver
I den artikel du henviser til står der: “One possibility it mentioned was for publishers to simply send pages to Facebook that would live inside the social network’s mobile app and be hosted by its servers;”
Jeg synes, der er enorm stor forskel på, at udgiver sender noget til Facebook, i forhold til at Facebook stjæler noget fra udgiver.
Ærlig talt synes jeg det lyder noget overfortolket; at man vil finde en måde at gøre Facebook til skurk.
Og i artiklen du henviser til, lyder det da også som at de kun er i en dialogfase hvor mulighederne ifht mobile problematikken vendes. 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Hvis du ikke mener sådanne tanker og planer er et problem – hvis de føres ud I livet, så må du jo mene det. Jeg står dog langt fra alene med min bekrymring og kritik, som bl.a. også er beskrevet I Search Engine Journal: http://www.searchenginejournal.com/facebook-considering-hosting-linked-content-rather-directing-users-sites/119121/