Latent Links, Express Links og Implied Links – hvilke links har værdi?
Kært barn har som bekendt mange navne – og når det handler om links er antallet af betegnelser for dem i sandhed overvældende.
Den mest absurde samling af betegnelser for links finder man dog, uden sammenligning, hos advokater. For flere år siden skrev Steven Snedker en både skræmmende og morsom artikel om de 13 ord for links, som advokater (i hvert fald på det tidspunkt) anvendte. For os almindeligt dødelige er denne liste naturligvis helt ude i hampen.
Men selv blandt SEO-folk og søgemaskiner taler vi om flere forskellige typer af links. I modsætning til advokaterne er der dog mening med galskaben.
I dette indlæg vil jeg se lidt nærmere på bl.a. Express Links, Latent Links og Implied Links og hvorfor det er vigtigt at forstå forskellen på dem.
Express links er de “rigtige” links
Express links bruges som en betegnelse i bl.a. search patenter og research papirer, som et udtryk for direkte og aktive links mellem to sites.
Så med andre ord er “Express Links” det de fleste af os blot oplever som et helt almindeligt og klikbart link på en webside til en anden webside.
Express links er den type links vi med sikkerhed ved har en værdi i forhold til SEO. Hvor høj værdien så er kommer vi tilbage til om lidt. Det afhænger af andre faktorer.
Latent Links og Implied Links
Latent Links og Implied links er betegnelser der begge bruges om links der ikke som sådan er rigtige links. Det er i hvert fald ikke aktive links, som man kan klikke på. På trods af det kan de nogle gange godt have en værdi alligevel.
I både Google patenter og search research nævnes både Latent Links og Implied Links og omend der kan være teoretiske forskelle på de to kan vi i forhold til SEO godt tillade os at samele begge betegnelser under et.
En af de vigtigste forekomster af den type links finder vi når et veletableret brand eller en konkret URL nævnes, men uden at det inkluderer et aktivt link.
Det kunne f.eks. være et website der omtaler os … Waimea Digital, eller … Waimea Business, men uden at linke til os. Eller det kunne være nogle der skriver URL’en til en af vores sider – f.eks. www.waimea.dk/business men uden at det er et aktivt link (som i eksemplet her).
Det er en udbredt og anerkendt opfattelse at Google tillægger denne form for Latent, eller Implied Links en vis værdi – også selvom der faktisk ikke er et aktivt link. De kan nemlig godt se at det er en URL, eller at det er et kendt brand, der omtales.
Denne form for ikke-linkede “links” optræder ofte i f.eks. de store dagblade på nettet. For journalister har desværre den – efter min mening, lidt besynderlige opfattelse, at man ikke skal linke til kilder med mindre der er en meget vigtig grund til det (f.eks. baggrundsmateriale som er nødvendigt at se for at forstå artiklen).
Så selvom du ikke får et aktivt links fra en artikel i et stort dagblad, hvor du, eller din virksomhed nævnes, så panik ikke. Det har nok stadig en værdi. Jeg vil dog stadig anbefale, at du gør hvad du kan for at få et aktivt link.
En anden udbredt form for Latent eller Implied links er det vi også kalder “indirekte links”. Hvis f.eks. DR.dk har interviewet mig og linket til mit website, og jeg fra mit website linker til dig, så har du et “latent link” fra DR.dk.
Dette kan bruges meget aktivt, om ønsket i din linkbuilding strategi. Det kan være svært at få direkte links fra f.eks. de helt store medier, eller dine konkurrenter – men det er en langt mere overkommelig opgave at få et link fra en af dem de linker til.
Hvis du, i den ideelle verden, kunne få sådanne indirekte links fra alle dine konkurrenter – og du (naturligvis) undgår at linke tilbage til dem, så sender det et meget stærkt signal til Google om at du er en vigtig hub – i centrum for din branche.
Links fra websites der ikke er indekseret har begrænset SEO værdi
Selv om et link er et godt og aktivt Express link har det i praksis næsten ingen direkte SEO værdi hvis det kommer fra en webside som Google ikke har indekseret. Det kan naturligvis være fordi fordi Google bare ikke har fundet den endnu – og så kan den direkte SEO værdi komme senere. Men det kan også være fordi Google har vurderet siden for ringe til at være i deres indeks, og så vil den direkte SEO-værdi udeblive.
Men lidt indirekte værdi kan ikke indekserede links trods alt have. Af to grunde.
For det første avler links links. Når nogle ser et godt link, så bliver de inspireret til selv at linke til det samme. Sandsynligheden for at nogle linker til dig er, med andre ord, større hvis der allerede findes links til dig.
For det andet handler alt jo ikke om SEO og man skal ikke glemme den direkte trafik værdi af links. Mere om det om lidt.
Links der klikkes på tæller mest
Da Google og andre søgemaskiner for snart mange år siden begyndte at bruge links til at vurdere autoritet og kvalitet var det en ren matematisk algoritme. Lidt forenklet sagt blev en sides værdi delt mellem antallet af links. Så hvis en side havde en værdi på X, og der var 4 links på den, så ville hver link arve 25% af X i værdi.
Men sådan er det ikke mere.
Helt tilbage i 2009 tog Google patent på metode til at vurde links ud fra hvilken links der faktisk klikkes på. Det betyder, at links der optræder i en sides primære indhold og indgår på en måde, som inspirere folk til faktisk at klikke på det får tilskrevet en større del af sidens autoritet – af linkværdien.
Og det giver jo rigtig god mening. For de links folk faktisk klikker på må jo også have større betydning end dem ingen klikker på.
Selv links helt uden SEO-værdi kan være meget værdifulde
Som jeg kort nævnte i forrige afsnit kan selv links helt uden SEO-værdi faktisk også have en værdi. Uanset om den side der linker til dig er indekseret i Google eller ej, så kan det jo være at der er nogle relevante mennesker der klikker på linket.
Sidste år lavede vi en undersøgelse for en stor kunde, som vi igennem flere år havde lavet linkbuilding for. SEO-værdien var tydelig – de havde måned for måned øget deres synlighed i Google, men vi ville gerne se lidt nærmere på hvilken direkte værdi kliks på de links vi havde lavet faktisk gav. Og jeg må sige, at vi faktisk blev lidt overraskede. Det viste sig nemlig, at kunden havde omsat et tocifret millionbeløb i deres webshop fra folk der havde klikkes sig ind hos dem via et link!
Så selvom der absolut ingen SEO-værdi havde været af arbejdet med linkbuilding for denne kunde, så kunne det betale sig. Den direkte klik-værdi oversteg mange gange de omkostninger der havde været til at få de mange links.
Nu vil de fleste gode websites, hvor der faktisk kommer folk på besøg i reglen være indekseret i Google. I praksis er det nok de færreste websites, som Google har vurderet for ringe til blive indekseret, som har ret mange besøgende. Men der er undtagelser …
Det kan f.eks. være sider på et ellers godt website, som ejerne bevidst har udelukket fra indeksering – f.eks. fordi de har duplikeret indhold, for lidt (tyndt) tekstindhold eller bare ikke er en god landing side fra search. Sådanne sider kan godt have masser af rigtig gode besøgende og dermed kan et link derfra have høj værdi – bare ikke en direkte SEO-værdi.
Det kan også være links fra intranets, eller passwordbeskyttede områder på et website. Dem kan Google ikke se, men der kan sagtens være mange relevante mennesker der ser dem, og klikker på dem, og dermed giver direkte linkværdi til dig.
Kan linkbuilding betale sig for dig?
Det korte svar er: Ja, det det kan det sandsynligvis godt. Det vigtige er, som sagt, at se på den fulde værdi af links – ikke kun den værdi det giver i forhold til SEO.
Selv for store virksomheder, der får masser af naturlige links – som f.eks. dr.dk eller store veletablerede webshops, vil der være en vis værdi i, at arbejde med at få så mange gode links som muligt. Også selvom de allerede har mange gode rankings i Google.
For sådanne virksomheder handler det meget om, at inkluderer gode link-strategier i det arbejde der allerede laves med f.eks. PR og sociale aktiviteter. Hvis det tænkes ind kan der – uden de store meromkostninger, skabes langt flere links, end hvis man intet gør.
For mindre og mellemstore virksomheder vil der som regel være gode muligheder for at forbedre synligheden i Google ved en mere aktiv linkstrategi. Der er mange muligheder, men det vigtigste er aldrig at satse for ensidigt på kun en enkelt form for linkbuilding. Diversitet skaber en naturlig linkprofil og det giver klart de bedste og på lang sigt mest stabile resultater.
Få et uforpligtende tilbud på linkbuilding
Udfyld formularen nedenfor, skriv til os på info@waimea.dk eller ring på: 78 76 10 30 og få et helt uforpligtende tilbud på linkbuilding.
Skriv en kommentar