Duplicate Content skader dit website!
To af samme slags kan være yderst attraktivt. Det indrømmer jeg. Nogle vil endda påstå, at det kan fordoble glæden. Det vil jeg ikke benægte. Desværre forholder det sig sjældent sådan, når det handler om Duplicate Content på dine websider.
Men hvad er Duplicate Content? Er det al Duplicate Content der er et problem i søgemaskinerne og hvad kan du gøre for at fjerne det – eller i hvert fald de skadevirkninger det kan have?
Alt dette, og meget mere, vil vi se nærmere på i dette indlæg …
Hvad er Duplicate Content?
Duplicate Content (ofte bare forkortet til: DC) er en betegnelse der i forbindelse med SEO bruges om indhold, der helt eller delvist kan ses via 2 eller flere forskellige URL’er.
Det kunne f.eks. være hvis dit website kan ses via både DitDomain.dk og www.DitDomain.dk (med og uden www), via flere andre domæner, produktbeskrivelser bruges på tværs af webshops eller, hvis de samme produkter findes i flere kategorier.
Ovenstående er blot nogle få eksempler. Der er i praksis uendeligt mange måder, hvorpå Duplicate Content kan opstå – både af teknisk og redaktionel karakter. Så man kan ikke lave en komplet liste med alle muligheder for Duplicate Content.
Dette er så også grunden til, at det er umuligt at komme med en “one size fits all” -løsning på Duplicate Content. Men tilbage til det om lidt …
Er Duplicate Content altid et problem?
At man, helt eller delvist, kan få adgang til det samme indhold på flere forskellige URL’er er ikke altid et problem i søgemaskinerne. Det afhænger af en række faktorer – herunder, hvordan det teknisk er implementeret. i hvilken grad indholdet er identisk, samt hvordan Google opfatter de forskellige varianter.
Men som udgangspunkt skal du regne med, at hvis det samme indhold – helt eller delvist, kan findes via flere forskellige URL’er, på dit eget website eller på tværs af (måske endda konkurrerende) websites, så har du sandsynligvis et Duplicate Content problem. Et du bør gøre noget ved.
At undlade at gøre noget ved Duplicate Content problemer på dit website er lidt af en gambling – men nogle gange en gambling der er værd at tage.
Som et godt eksempel har vi f.eks. rådgivet meget store webshops, der markedsfører produkter med samme produkt-tekster, som mange andre på Nettet (leveret af distributøren). Når vores analyser har vist, at alle konkurrenterne er langt mindre prominente i søgemaskinerne har vi nogle gange valgt, at satse på at det er dem, der bliver filtreret fra i søgemaskiner – og ikke vores (mere prominente) kunde.
I nogle tilfælde er det gået godt. I andre ikke. Det vigtige er, hvis du laver den slags gambling, at du holder godt øje med hvad der sker. Hvis det går godt er det jo fint – så har du sparet en masse dyrt arbejde, men hvis ikke det går – hvis Google begynder at filtrere dine sider ud, så må du ind og gøre noget andet og mere aktivt ved DC problemerne.
Hvad gør Google ved Duplicate Content?
Det giver i reglen ikke mening for Google, at gemme det samme indhold i deres databaser flere gange – og linke til den samme tekst på mange forskellige websites.
Google har ofte sagt, offentligt, at Duplicate Content skam ikke er det store problem. De kan sagtens finde ud af, at filtrere duplikerede versioner af indhold fra.
Det du skal bide mærke i, når Google udtaler sig om den slags er, at Google (naturligvis) har fokus på Google selv og deres brugere. Ikke dig!
Og det er sådan set rigtig nok, det Google siger. Et langt stykke hen ad vejen kan de godt finde ud af at håndtere Duplicate Content. problemet er bare, at det langt fra er sikkert, at det sker på en måde der gavner dig.
Det er f.eks. et udbredt problem, at dem som er den originale afsender af indhold, bliver filtreret fra, fordi Google ved en fejl tror, at andres kopier er originalen.
Når Google finder flere URL’er til det som de opfatter som Duplicate Content vil de i reglen udelukke alle, undtagen en enkelt URL, fra de primære søgeresultater, med mindre andre faktorer taler for, at beholde flere kopier. Det kan f.eks. være at den kontekst det samme dokument optræder i, er så unik, at det giver mening at beholde flere versioner i Google. Men det kan du ikke regne med altid sker.
Det er vigtigt at understrege, at Google ikke “straffer” Duplicate Content – de filtrerer det ud fordi det kan være med til at forringe søgeresultaterne. Google hader dig ikke fordi du har DC. Det betyder også, at hvis du får fjernet DC fejl, som har givet problemer i Google, så vil problemerne forsvinde, når du retter dine fejl. Google er ikke sure på dig. De har ikke straffet dig.
Læs også vores indlæg Google Penalty her.
Hvordan identificerer man Duplicate Content?
Da der, som sagt, i praksis er uendeligt mange måder man kan risikere at skabe Duplicate Content på sit website, så er der desværre heller ikke noget helt enkelt, eller entydigt svar på, hvordan du finder al Duplicate Content.
Med værktøjer som Screaming Frog, CopyScape, søgninger efter unikke fraser fra dine sider og avancerede søgninger i Google kan du finde meget Duplicate Content. Men ofte ikke alt.
Hvis du helt vil eliminere den latente risiko, som Duplicate Content udgør for et pludseligt og dramatisk fald i din søgemaskine-synlighed, så skal det hele findes og fikses. Ikke bare lidt af det, men det hele! Det er det svageste led i kæden der tæller.
At finde alle Duplicate Content problemer på et website kan godt føles lidt, som at skulle finde et ukendt antal nåle i et ukendt antal høstakke. Det er et detektivarbejde uden facitliste. Ofte skal man “rode meget rundt i hjernerne” for at finde det hele.
Få en Duplicate Content analyse
Som noget nyt kan vi tilbyde, at udarbejde en dedikerede Duplicate Content analyse af dit website. Det meste af denne analyse indgår også i vores større SEO-Analyser, men måske er det lige præcis Duplicate Content, som du gerne vil starte med at få styr på. Det kan være yderst fornuftigt.
Med en Duplicate Content analyse får du en omhyggelig test af, om dit website har Duplicate Content problemer, helt præcis hvilke og hvor og forslag til hvad du i givet fald børe gøre ved det. Vores anbefalinger vil tage hensyn til, hvad vi sammen vurderer vil være praktisk muligt for dig at implementere.
Kontakt en af vores rådgivere på 70 22 80 82 i dag, skriv en email, eller brug kontaktformularen – så tager vi en uforpligtende snak om hvad vi kan hjælpe dig med.
Skriv en kommentar