Du spilder din tid på det forkerte SEO!
Bare rolig, du er såmænd ikke værre end de fleste. Faktum er, at alt for mange bruger for meget af deres (som oftest begrænsede) SEO-resurser på de forkerte ting!
Der er flere hundrede parametre, der har indflydelse på, hvor godt du ranker i Google og hvor meget, og hvor god, trafik du får ud af det. Næsten alle websites kan have gavn af, at der optimeres lidt – eller meget, på hver af de mange parametre, for at opnå de ønskede resultater.
Du har sikkert ikke resurser til at optimere alle parametre, på samtlige sider på dit website, helt optimalt på en gang, men må, som de fleste, tage tingene sådan lidt mere skridt for skridt.
Men hvad skal du starte med? Hvad er “must have”, hvad er “nice to have”? Og i hvilken rækkefølge kan det bedst betale sig at få ordnet alle de (som regel mange) “nice to have’s” – og hvilke af dine sider skal du starte med?
Global og lokal optimering
Meget af det, som man normalt starter med at søgemaskineoptimere på et website har en global karakter. Måske har du fået lavet en SEO-analyse, hvor alle de ting du bør optimere er beskrevet. Du vil typisk skulle lave nogle justeringer af den måde dit publiseringssystem virker, hvordan du bruger indholdet, og optimere sociale signaler, links og user engagement.
Vi har tidligere her på bloggen skrevet om, hvordan vi laver en objektiv prioritering af alle punktere i en SEO-analyse.
Når de vigtigste punkter i din SEO-analyse er fikset, står du tilbage med den udfordring, at finde ud af hvilke af dine websider, du skal prioritere en individuel optimering af.
Hvis du har et meget lille website – med under 50-100 sider, så er det en overkommelig opgave, at give samtlige sider en unik opmærksomhed – og om nødvendigt optimere dem en ad gangen (f.eks. i form af tekstoptimering, bedre TITLE og META-description, bedre user engagement og flere links og social omtale).
Det er en helt anden historie, hvis du har et website med 500, 1.000, 10.000 eller endnu flere sider – hvilket slet ikke er usædvanligt, hvis du f.eks. driver en webshop. Det er urealistisk for de fleste, at lave en detaljeret optimering – på alle parametre, på samtlige sider. I hvert fald vil det for de fleste tage nogle måneder, eller år, at nå igennem tusindvis af sider.
Prioritering af hvilke websider der skal særlig SEO-fokus på
Nu har du fikset det meste af den globale optimering af dit website og er klar til at gå i krig med enkeltstående sider – og keywords. Du har garanteret allerede en kortere eller længere liste af keywords eller produkter, som det er særligt vigtigt for dig, at folk kan finde i Google. Måske skal listen udvides lidt, hvis du kan finde flere relevante søgeord.
For hver af dine (prioriterede) keywords skal du først identificere den side på dit website – den URL, som er den rigtige side at lande på, når man søger med det pågældende keyword. Bagefter bør du tjekke hvordan du ranker på alle disse keywords – og med hvilken side.
Hvis der er en forskel på, den URL du helst vil have til at ranke på et keyword, og den URL som faktisk ranker, så skal der rettes op på det – typisk med en kombination af tekstoptimering, justering af interne links og måske lidt ekstra, direkte, eksterne links.
Jeg plejer også at hente andre data ind omkring de enkelte keywords og URL’er. Som minimum vil jeg i hvert fald gerne se, hvor mange der søger på hver af de udvalgte keywords og hvor mange der linker til hver af de udvalgte URL’er.
Jeg samler al data i et stort regneark, eller database, og så er det ellers tid, at prioritere siderne.
Jeg plejer at starte med at prioritere listen i 1 og 2.
Prioritet 1 keywords er dem vi påtænker at give særlig fokus. Prioritet 2 er de keywords vi venter med at gøre noget individuelt ved. Der kan også optræde Prioritet 3 ord – det er ord, som slet ikke børe være inkluderet på listen. Måske er de smuttet med ved en fejl.
Prioritet 1 keywords er dem, som vi samlet set vurderer er mest realistiske at få helt til tops i Google, som der er flest der søger på, og som kræver færrest nye links.
Hvis der er mange keywords på Prioritet 1 listen, så laver jeg en sortering af den, hvor de sider vi skal starte med står øverst på listen. Listen sorteres på en vægtet kombination af de data der er indsamlet. Og så er det ellers “bare” at komme igang fra toppen af listen.
Uden objektiv prioritering risikerer du at spilde kræfterne
Hvis ikke du benytter en objektiv metode til prioritering af dit SEO-arbejde, så er risikoen overhængende for, at du kommer til at bruge en masse tid på, at optimerede “forkerte” sider – det vil sige sider, hvor det er for svært at komme til at ranke godt nok, eller hvor der er for få søgninger til, at det er besværet værd.
Det koster naturligvis lidt ekstra resurser i starten, at undersøge i hvilken rækkefølge du skal lave arbejdet, men tro mig – værdien af disse forundersøgelser kommer mange gange igen!
At famle sig frem i blinde og blot gætte sig til hvordan du skal prioritere dit arbejde er den absolut dårligste metode til, at sikre den bedst mulige udnyttelse af dine begrænsede resurser.
Hvis du har brug for hjælp til at prioritere dit SEO-arbejde, så kontakt en af vores rådgivere på 70 22 80 82 – så tager vi en uforpligtende snak om det.
Skriv en kommentar