Derfor gør milliardbøde til Google for alvor ondt
Google har i dag modtaget den største EU bøde nogensinde på €2,42 milliarder for brud for den Europæiske konkurrencelovgivning. Derudover er Google blevet pålagt at ændre på de forhold, der ligger til grund for udstedelsen af den rekordhøje bøde.
Og hvis ikke Google har ændret praksis indenfor 90 dage vil der falde yderligere bøder på op til €3-4 milliarder mere.
Hvis Google accepterer afgørelsen bliver det dyrt
Selvom Google er en meget stor virksomhed, med et kæmpe årligt overskud, så gør en bøde på næsten 18 milliarder kroner stadig ondt. Meget ondt. Naturligvis skal de nok overleve at betale de mange penge – de går ikke konkurs af det, men ubehageligt er det uden tvivl.
Men endnu værre for Google er det måske, at der også er stillet krav om, at de ændrer på de forhold, som ligger til grund for bøden. Helt konkret er det Googles Shopping som EU kommisionen, under ledelse af konkurrencekommissær Margrethe Vestager, mener strider mod EU’s konkurrenceregler.
Påstanden er, at Google med deres dominerende position har forhindret konkurrerende prissammenlignings-tjenester, at få lige adgang til forbrugerne og derved har skadet forbrugernes mulighed for, at finde de bedste priser og den naturlige innovation i markedet har lidt under det.
Men netop Google Shopping er en yderst lukrativ forretning for Google. Jeg har ikke nogle præcise tal på det, men jeg vil vurdere at deres omsætning og fortjeneste på dette produkt alene i Europe, er mange milliarder hvert år.
Hvis Google acceptere bøden og de krævede ændringer af Google Shopping, så risikerer de at tabe en meget stor del af den omsætning de har her. Og det kan jeg ikke forestille mig, at de er ret vilde med.
Hvis Google ikke acceptere afgørelsen bliver det måske endnu dyrere
Google overvejer stadig om de vil anke sagen, men personligt tvivler jeg meget på, at det vil ændre ret meget på afgørelsen. Det kan måske trække pinen lidt ud, men det kan så ovendt skabe uro på aktiemarkedet, til endnu større skade for dem.
De har gjort masser af indsigelser undervejs i sagsbehandlingen, og alligevel er den nu afgjort med en den højeste monopolbøde i EU nogensinde. Og når jeg ser på begrundelserne for denne afgørelse, virker de meget fornuftige og rigtige. Google har uden tvivl misbrugt sin monopollignende status.
Og det gør monopoler jo. Som en kendt dansk erhvervsmand engang fortalte mig (i fortrolighed), så er der jo kun én grund til at skabe et monopol, og det er at misbruge det. Ellers har det i sig selv ingen værdi. Kynisk, men sandt.
Men det er jo også netop derfor vi har en konkurrence-lovgivning. Vi har ikke et fuldstændigt frit marked. Det er reguleret, for ellers ville de sunde markedskræfter jo ikke virke.
I denne sag har Google så måtte indse, at der også er grænser for dem. På trods af, at nogle mener, at verdensmagten er ved at blive overtaget af globale virksomheder, som Google, så viser denne sag jo netop, at det ikke helt er tilfældet. Demokratiet og vores fælles vedtagne regler går stadig forud for den fri, rå og brutale kapital. Personligt er jeg godt tilfreds med det.
Google har fået 90 dage til at ændre på Google Shopping, så det lever op til EUs lovgivning. Det vil som sagt medføre store tab for Google, at gøre det. Men hvis de ikke gør det, står de til endnu højere bøder, i tillæg til den allerede rekordhøje bøde.
EU har allerede truet Google med, at de vil udstede bøder på op til 5% af omsætningen i Googles moderselskab Alphabet, hvilket svarer til mindst €3-4 milliarder mere, hvis de ikke inden de 90 dage er gået, har rettet ind.
Så det kan godt ende med, at blive endnu dyrere for Google, ikke at gøre som EU siger.
Flere sager på vej
Den sag der nu er truffet en afgørelse omkring handler alene om Google Shopping. Der er flere andre sager på vej bl.a. om Googles mobile styresystem Android og Googls annoncenetværk AdSense.
Hvor disse sager ender er naturligvis ikke til at sige endnu, men meget tyder på, at de også kan ende med milliardbøder.
Hvad betyder denne sag for dig og mig?
Som forbruger skulle dette gerne betyde, at der bliver større og mere fri konkurrence på markedet for prissammenligninger. Og det er godt. Større konkurrence giver normalt både bedre kvalitet og lavere priser.
For os som annoncører vil jeg også vurdere at det er godt. Når Google, som det er tilfældet nu, udnytter sin monopollignende status til, at holde andre ude af markedet gør det, at vi er så godt som tvunget til at annoncere hos dem. Hvis andre tjeneste får større synlighed vil vi kunne sprede vores annonceringer mere ud og blive mindre afhængig af en enkelt leverandør. Den øgede konkurrence kan også give bedre priser for os.
Skriv en kommentar