7 gode grunde til, at bruge både organisk SEO og AdWords PPC
Ligger din SEO- og PPC-strategi i skilsmisse? Eller har du bare svært ved, at få dem til at enes?
Hvor SEO er organisk optimering af et website i søgemaskinerne, er Google AdWords derimod betalt annoncering i bl.a. søgeresultaterne.
Fælles for dem begge er, at det er 2 markedsføringsmetoder, hvorpå du kan skabe værdi for din virksomhed. Men hvad skal man vælge og hvorfor er det ene bedre end det andet?
Personligt kan jeg godt forstå, at mange er forvirret, når de bliver bedt om at vælge mellem disse to. For bør man vælge? Og udelukker det ene overhovedet det andet? Nej, tværtimod!
Man kan groft sagt sige, at SEO er en langsigtet investering, mens AdWords giver afkast her og nu. Men kan de to ting overhovede arbejdet sammen? Det kan du tro, de kan.
Her kommer 7 gode grunde til, at både AdWords (og andre søgeordsannoncer) og SEO er gode for hinanden …
1. Del søgeordsdata
Hvis du sideløbende med den organiske optimering benytter Google AdWords, så har du dobbelt så meget data at analysere.
Det kan gøre, at du lettere og hurtigere kan finde frem til de søgeord, der konverterer bedst, samt de søgeord der trækker den største eksponeringsandel og har den højeste CTR i procent. Kort sagt kan du bruge de samlede data i din overordnede optimeringsstrategi.
2. Synlighed
Den mest åbenlyse fordel ved at kombinere SEO og PPC er synlighed i Google. Med synlighed mener jeg mere eksponering på Googles samlede resultatsider (SERPs).
Jeg oplever ofte, at kunder er fristet til at reducere deres PPC indsats, når et eller flere af deres vigtigste søgeord rangerer i top 3 i Google.
Men her er det vigtigt at huske på, at de øverste tre resultater, på de fleste søgeresultatsider, er PPC annoncer – annoncer der så at sige dominerer de organiske resultater.
Ved at være til stede både i annoncerne og de organiske resultater øges din samlede synlighed og dermed sandsynligheden for at det er dit website søgebrugeren klikker sig ind på.
3. Brug søgefunktionen på dit website til at finde søgeord
En af de vigtigste opgaver i PPC-annoncering er at finde ud af, hvilke søgeord dine kunder bruger til at finde dit produkt eller din service.
Ved at implementere en søgefunktion på dit website kan du analysere de søgeord, der ofte bruges af de besøgende – dette kan give værdifuld indsigt i dine kunders behov og søgevaner og kan dermed bruges i både SEO- og PPC-arbejdet.
4. Brug de bedst præsterende PPC-annoncer i din SEO- indholdsstrategi
Det, der virker godt i din PPC-strategi bør du medtage i dit SEO-arbejde. Ved at kortlægge hvilke PPC-annoncer der resulterer i flest konverteringer, vil du have en god idé om, hvordan du bør udarbejde TITLEs, META-beskrivelser og indhold til de sider, du gerne vil have til at rangere højt i Google.
Fordelen ved at bruge PPC-annoncer til at teste indhold er umiddelbarheden af resultaterne. Du ved, hvad der virker og hvad der ikke gør, temmelig hurtigt, mens organisk test af indhold, TITLEs og META-beskrivelser kan tage lang tid.
5. Reputation management med PPC: bekæmp negativ PR
Nu og da vil nogen sige noget negativt om din virksomhed. Det sker, og når det gør, kan kombinerede PPC og SEO strategier gøre en stor forskel for dig, som virksomhed.
Princippet er sådan set det samme som punkt 2: synlighed. Det handler om eksponering og om at overtage scenen med positive tiltag. Denne ”scene” kan du altså styre ved at kombinere SEO og PPC. Lad mig give dig et eksempel.
Under olieudslippet i den Mexicanske golf i 2010 brugte BP, som var skyld i dette, Google AdWords som middel mod de mange dårlige artikler, der lynhurtigt begyndte at fylde søgeresultaterne.
I nogen tid bagefter, betalte BP for annoncering via Google AdWords. Denne annoncering var knyttet til søgeord med udgangspunkt i olieudslippet. Deres AdWords-annonce førte til en side på bp.com der handlede om oprydningen og om den massive indsats, de nu havde igangsat for at komme dette til livs.
De ønskede at sikre, at når nogen søgte på olieudslip mv. var det BPs annonce der blev vist og dermed deres version af sagen, der blev læst og tolket.
6. Test din SEO-strategi med PPC
PPC annoncer er en fantastisk måde at forfine din SEO-strategi på. Som din langsigtede organiske søgeordsstrategi udvikler sig, kan du teste effektiviteten af de ord, du ønsker at rangere med, i dine PPC-annoncer. Her får du øjeblikkelig feedback om effektiviteten af de udvalgte søgeord og kan finjustere din strategi i overensstemmelse hermed.
7. Sociale medier
De sociale medier ændrer sig konstant. De største ændringer sker typisk, når de giver mulighed for at du, som forbruger, kan annoncere. Sider som Facebook, LinkedIn, YouTube og nu også Instagram kan levere dine annoncer målrettet mod utroligt specifikke grupper af mennesker.
Med f.eks. Facebook kan du målrette annoncer mod drenge i alderen 20 år, der er bosiddende i Odense og som interesserer sig for motorcykler og gartneri. Det vil naturligvis være en lille gruppe, men den er præcis.
De data, du indsamler fra disse kampagner kan afdække detaljer om din målgruppe, og hjælpe med at forfine din overordnede SEO-strategi.
Skriv en kommentar