Webshop Tips: 80% forlader indkøbskurven – sådan kan du vinde salget tilbage!
Både internationale undersøgelser og vores egne erfaringer har dokumenteret, at op til 80% af dem der putter varer i indkøbskurven i en webshop forlader den uden at gennemføre købet.
Det er det man på engelsk kalder “Shopping Cart Abandonment”
Så op til 4/5-dele af dem der faktisk gik i gang med at handle i din webshop dropper det. Det er mange salg at gå glip af!
Heldigvis er der godt nyt – for der findes meget effektive teknikker til at vinde en stor del af disse tabte kunder tilbage. Det skal vi se lidt nærmere på i dette indlæg.
Flere og flere kunder tabes
De internationale undersøgelser der er lavet af “Shopping Cart Abandonment Rates” viser en tydelig og kedelig tendens til et stigende tab.
En af de mere omfattende og detaljerede statistikker findes på Statista.com hvoraf det fremgår at den gennemsnitlige Shopping Cart Abandonment Rate er steget fra 59,80% i 2006 til 69,57% i 2019 – næsten 10 procentpoint!
Ovenstående er, værd at bemærke gennemsnit. Vi har som sagt erfaret at tallet for nogle shops vedkommende ligger noget over – og for nogle, naturligvis, lidt under. Men jeg har stadig til gode at se en webshop, hvor Shopping Cart Abandonment næsten ikke findes.
Hvorfor dropper kunderne ud?
Som med så meget andet optimering er der ikke ét enkelt svar på hvorfor kunderne ikke gennemføre deres handler, men mange.
En af de vigtige årsager er problemer med mobiloptimeringen. Hvis kunderne har svært ved at gennemføre deres køb på mobilen, eller bliver unødigt forstyrret af store pop-ups – der måske er OK på desktop, men dræbende på mobil, så hverken kan eller vil de naturligvis gennemføre deres køb.
Men det er naturligvis ikke den eneste grund. Jeg har desværre ikke god data for det danske marked, men i USA har Statista undersøgt det og kom til følgende resultat.
- 4% angiver at de savner mulighed for hurtig (ekspres) levering
- 8% savner rabatkode
- 9% synes checkout prosessen er forvirrende og lang
- 15% er bekymret for sikkerheden
- 17% var bare igang med research og overvejer køb senere
- 22% var utilfredse med at de skulle oprette en brugerkonto
- 25% synes forsendelsesomkostningerne var for høje
Jeg kan nikke genkendende til alle de ovenstående grunde. Det er naturligvis sjældent at en enkelt webshop lider af det hele, men ofte er der mere end et problem.
Men det kan også bare være fordi folk bliver forstyrret midt i deres handel – måske kalder konen, eller ungerne, telefonen ringer eller noget helt andet.
De fleste af ovenstående årsager kan der rådes bod på og du kan, men en målrettet indsats, vende mange af de tabte køb til nye kunder.
33% af de tabte købere kom tilbage!
Den mest udbredte metode til at få tabte handlende tilbage er at følge op med e-mails.
Rent praktisk foregår det ved, at du forsøger at få de interesserede kunder til, tildigt i købsprocessen, at give dig deres e-mail. Det kan enten være fordi de har handlet før, og er logget ind, eller som et af de første steps i webshoppens check-out process.
Når du har deres email og ved hvad de har puttet i indkøbskurven, så kan du følge op med en eller flere e-mails.
Typisk opsættes en serie af e-mails med en vis forsinkelse. Det kunne f.eks. være en e-mail der sendes 15 minutter efter kunden dropper ud, hvor der venligt spørges ind til om de oplevede tekniske problemer, som du så kan hjælpe med. Næste e-mail sendes så måske næste dag, hvor der følges op med yderligere supportmuligheder. Sidste email kunne sendes efter lidt flere dage, hvor du tilbyder, at de kan gennemføre købet i dag og få XX kroner, eller procenter i rabat.
Serien af e-mails kan naturligvis også opbygges af flere eller færre mails, men det er en videnskab i sig selv, som jeg ikke vil gå dybere ind i, i denne omgang.
Pointen er, at mange af dem der dropper ud ikke nødvendigvis gør det fordi de aktivt har fravalgt dig og ved at følge op med tilbud om at hjælpe dem igennem det der driller, måske tilbyde reduceret eller gratis fragt, eller hvad det nu ellers er der generer dine mulige kunder mest, så kan du vinde rigtig mange af de tabte kunder tilbage.
Jeg har naturligvis implementeret Abandoned Shopping Cart optimering på min eget website, hvor jeg netop har udgivet min nye bog om SEO.
Jeg har fjernet de absolutte salgstal i grafikken nedenfor – de er fortrolige, men som du kan se er det ikke mindre end 33% af dem som droppede ud jeg via optimeringen har vundet tilbage. Det er mange penge!
Jeg kan naturligvis ikke garantere, at du også kan vinde 33% af de tabte kunder tilbage. 33% er i den høje ende. Men mange oplever 10-20% og det er bestemt også godt.
En af de lidt større webshops jeg har arbejdet med har ca. 2.000 salg pr. måned. Men da vi undersøgte de viste det sig, at ca. 6.000 flere havde lagt varer i kurven hver måned uden at gennemføre deres køb. Hvis bare 16% af disse kunne redes ville deres salg stige med 50%.
Jeg kan ikke komme i tanke om ret meget andet, der så effektivt og billigt kan øge salget så meget i en webshop!
Waimea Business Webshop har integreret Abandoned Shopping Cart optimering
Det er desværre ikke altid så let at få implementeret Abandoned Shopping Cart optimering på en webshop, som man kunne ønske.
Så da vi udviklede den nye Waimea Business Webshop-løsning besluttede vi at dette skulle være en let og billig mulighed. Og det er det blevet. Alle der laver en webshop hos os kan få denne optimering med meget let.
Få et uforpligtende tilbud på en ny webshop
Ring på 70 22 80 82, send en mail på: info@waimea.dk eller brug formularen nedenfor – og få en uforpligtende snak med en af vores dygtige konsulenter.
Skriv en kommentar