5 måneder til jul – 5 tips til jule-SEO
Nu er der mindre end 5 måneder til juleaften og selvom jeg erkender, at det nok er lidt tidligt at begynde at købe dine egne julegaver, så er det ikke et sekund for tidligt, at komme igang med forberedelserne til dine online julekampagner.
SEO tager, som du sikkert allerede ved, tid. Det tager tid at forberede din optimering, implementere den og ikke mindst, at slå igennem i Google.
Julesalget begynder allerede om 3 måneder, så hvad kan og bør du gøre inden da? Hvad er overhovedet realistisk at nå?
5 fede tips til Jule-SEO
I dagens indlæg har vi samlet 5 gode tips til, hvordan du kan opnå en større synlighed i Google op til det kommende julesalg.
Hvis du har spørgsmål, så smid en kommentar nedenfor – men vigtigst af alt, gør noget ved din optimering i dag. Dine konkurrenter er allerede i fuld gang – jo før du også kommer igang, jo større chancer er der for, at også du vil opleve fremgang i julen 2016 …
1. Find de rigtige keywords
Du har kun 3 måneder før julesalget for alvor går i gang. Det er derfor ikke praktisk muligt, at komme til at ranke helt i top på alle de keywords, du måske gerne ville ranke på inden jul. Så du skal fokusere på det, som er mest realistisk. Derudover skal du være opmærksom på, at der kan være nogle keywords, som er meget mere søgt, når julen nærmer sig, end resten af året.
Start med at gennemgå din eksisterende keyword-liste omhyggeligt. Hvis ikke du allerede har en sådan, så må du starte med at lave den.
Med udgangspunkt i din samlede liste af keywords, skal du udvælge dem, som der dels er størst sandsynlighed for, der vil blive ekstra interesse for i julen – de produkter, som folk vil købe i julegave, og som det samtidig er nogenlunde realistisk for dig, at komme til at ranke på inden julesalget er forbi.
Det er ikke realistisk, at du kan gå fra f.eks. en position på side 10 og frem til toppen af side 1 på under 3 måneder. Du skal i stedet for fokusere på de keywords, hvor du ligger i bunden af side 1 , eller på side 2-3 i dag. Eller helt nye keywords, med meget lille konkurrence.
HUSK, at der absolut ingen effekt er i, at gå fra side 10 i Google til side 3 – selvom det er en flot fremgang, at gå 7 sider frem, så giver det dig stort set ikke flere besøg og mere salg i julen!
I tillæg til din almindelige keyword-liste skal du også undersøge, om der er nogle relevante keywords, som der kun søges på netop omkring juletid. Det kan f.eks. være keywords der inkluderer ord som “gaver” eller “julepynt”, hvis du sælger den slags.
HUSK at tilmelde dit website til SEO Monitor, så du kan overvåge de keywords du har udvalgt – og holde øje med, hvordan du klarer dig i forhold til konkurrenterne. Det er GRATIS!
2. Optimer hastigheden på dit website!
Hastigheden er en af de vigtigste tekniske faktorer for, hvordan dit website ranker i Google. Jo hurtigere jo bedre. Men ikke alene smitter det af på Google, det har også en kæmpe stor effekt på hvordan brugerne opfatter dit website og hvor mange af de besøgende der konverterer fra besøg til leads eller salg.
Vi har tidligere skrevet en del om SEO hastighedsoptimering. Læs artiklen og implementer de forbedringer du har mulighed for nu.
Blandt de lavest hængende frugter kan nævnes:
- Billedoptimering
De fleste websites lider af for dårligt optimerede billeder. Brig Kraken.io til at optimere dine billeder, så får du den bedst mulige optimering i den højest mulige kvalitet.
. - Aktiver komprimering på serveren
Mange webservere er ikke sat op til at komprimere indholdet før det sendes til klienten. Det er en hurtig og meget enkel måde, på globalt niveau, at øge hastigheden på alle dine sider. Du skal ganske vist lige have fat i server-administratoren, hvis du ikke selv har adgang, for at rette det. Men gør det!
. - Ryd op i koden
Det er tit at der efterlades en masse crap, overflødig kode og kode-kommentarer i webside-templates, som du uden problemer blot kan slette. Det gør siderne lettere og hurtigere. Hvis du samtidig har mulighed for at minificere al koden så gør det. Det gør dem hurtigere både at downloade og rendere i en browser.
. - Reducer CSS og JavaScript
Meget ofte oplever vi websites, der har gamle JavaScripts og CSS liggende, der ikke bruges mere. Fjern det og øg hastigheden på dine sider med det samme.
3. Ret de mest alvorlige tekniske SEO-fejl
Teknisk SEO er en omfattende og kompliceret del af SEO-arbejdet. Fordelen ved teknisk SEO er til gengæld, at de ting du får rettet normalt vil have en meget hurtigt virkning. Hvis du f.eks. får tilføjet struktureret data og sociale META-tags eller optimeret hastigheden, så vil du se en virkning i løbet af få dage eller uger.
Hvis du har mange tekniske fejl eller svagheder, kan du ikke nå at rette det hele inden jul. Du må nøjes med det vigtigste. Men hvad er det så? Hvilke low-hanging-fruits er det værd at plukke?
Det er desværre svært at sige, uden at undersøge dit konkrete site – og uden at vide, hvilke resurser du har til rådighed. Men der er i hvert fald 3 ting, som mange websites med fordel kan forbedre forholdsvist hurtigt:
- Duplicate content
Der findes mange former for Duplicate Content. Vi har beskrevet det, og de mulige konsekvenser lidt nærmere, i denne artikel. Inden jul er det måske svært at få løst alle dine Duplicate Content problemer – eller får det gjort på den bedst mulige måde, men om ikke andet kan du så i hvert fald 1) Udelukke sider fra indeksering med robots.txt eller META-robots, som er meget ens eller tynde 2) Implementere CANONICAL-tags på dine sider og 3) Implementere REL prev/next, hvis du benyttere paginerede sider.
. - Struktureret data
Med Strukturered data (Schema.org) sikrer du, at dine sider vises pænt og optimalt i både Google og andre søgemaskiner.
. - Struktureret data og Social META-tags
Social META-tagging sikrer, at dine sider vises korrekt i alle de sociale medier. Og netop her i julen er der stor chance for, at dine sider deles på sociale medier, så det er derfor ekstra vigtigt at de ser godt ud nu.Du kan læse mere om hvordan du implementerer begge dele i vores store SEO Guide her.
Hvis du har mulighed for det anbefaler jeg, at du får lavet, en teknisk SEO Analyse af dit website, hvor alle de tekniske forhold som er vigtig for SEO gennemgås. Ud fra denne analyse, samt en vurdering af hvor mange resurser du har til rådighed, kan der ligges en praktisk og holdbar plan.
4. Optimer teksterne på de vigtigste sider
Med din prioriterede jule-keywordliste i hånden skal du finde frem til, hvilke sider på dit website der er de bedste for hvert af de udvalgte keywords – og så skal de sider optimeres (hvis de ikke allerede er det).
Alle de tekstlige elementer på siden skal optimeret så godt som muligt. Brug sidens keyword på en naturlig måde i alle elementer:
- En TITLE, der får folk til at klikke på dit link i søgeresultaterne
- En META-description med en stærk call-to action
- En stærk overskrift, der fanger folks opmærksomhed og får dem til at blive på siden
- En god, fængende og unik brødtekst, der beskriver det du forsøger at sælge på siden i et sprog, der engagerer, inspirerer og overbeviser din målgruppe om, at lige dit produkt, og du som leverandør, er det bedste valg for dem
- Eventuelt billeder og videoer optimeret med fil-navne og billedtekster optimeret til med dit keyword
5. Linkbuilding til de vigtigste sider
Inden jul kan du ikke nå, at ændre så meget på din generelle link-autoritet. Men du kan godt nå, at få styrket link-værdien på udvalgte sider – dine jule-keyword-sider, som du har valgt at sætte en særlig SEO-fokus på her op til jul. Effekten af dette kan være ganske stor!
Hvis du allerede har en naturlig og nogenlunde stærk link-autoritet, så kan selv få links på konkrete undersider gøre en verden til forskel. I løbet af få uger kan sådanne målrettede links løfte en produktside fra f.eks. side 2-3 i Google, til midten eller toppen af side 1. Så fra usynlighed (i praksis) til stærk synlighed – og mere salg.
BONUS PUNKT 6. Social Media optimering
OK, du får lige et godt tip mere – det er jo snart jul 🙂
Generelt vil jeg anbefale de fleste virksomheder, at bruge de sociale medier i et vist omfang. For nogle er det naturligvis mere oplagt end for andre og ikke alle har lige meget tid til det. Men de fleste kan få nogen glæde af det.
Særligt i julen oplever vi, at folk deler mange flere informationer end ellers – netop om inspiration til julegaver, hvad de skal købe og hvor. Ved at være lidt mere aktiv i de sociale medier op til julehandlen starter øger du sandsynligheden for, at de er dine ting der deles og likes.
Udover, at det i sig selv kan have en stor værdi at blive set, delt og liket på de sociale medier, så har det også en positiv effekt på din SEO. Nogle sociale links øger din link-autoritet og med gode sociale aktiviteter kan det også påvirker din user engagement. Begge dele vil give bedre rankings.
Du ønskes en rigtig god SEO-jul
Jeg håber du kan bruge ovenstående tips til noget. Gå igang i dag, så du er klar til julen. Her i sommersolen, selv på en lidt overskyet dag, kan man godt komme til at glemme hvor kort tid der er tilbage før det går løs.
God jul til dig og dine kære …
Skriv en kommentar